top of page
Search

خود آگاهی چیست؟ و چطور می توان این توانایی را داشت ؟


خودآگاهی داشتن به این معنی است که شما شناخت دقیقی از شخصیت خود، که شامل توانایی ها و نقاط ضعف، افکار و اعتقاداتتان ، احساسات و محرک های شما می باشند، دارید.اگر خودآگاه باشید، راحت تر می توانید دیگران را بفهمید و تشخیص دهید که آن ها شما را چگونه آدمی می بینند.


بسیاری از افراد فکر می کنند که حس خودآگاهی سالمی دارند، ولی بهتر است که به میزان سنجش نسبی خود نگاهی بیندازید، تا ببینید در مقایسه با دیگران شما در کجا قرار دارید. خودآگاهی به شما این فرصت را می دهد تا در رفتار و عادات شخص خاصی ، تغییر ایجاد کنید.

زمانی که در حال توسعه خودآگاهی خود هستید ، افکار و برداشت هایتان شروع به تغییر می کند. این تغییر در وضعیت فکری ، موجب دگرگونی احساساتتان می شود و هوش احساسی شما را افزایش می دهد ،که برای دستیابی به موفقیت کلی ، فاکتور خیلی مهمی است که به جزئیات کامل و روش هایی در زمینه کسب آن در ادامه این بخش از نمناک پرداخته شده است.


راه های افزایش خود آگاهی در خود

فواید و تاثیرات فوق العاده خود آگاهی در شما

خودآگاه شدن اولین قدم برای پدید آوردن زندگی مورد علاقه تان است ؛ این مساله، به شما کمک می کند تا به احساسات و علایقتان و نحوه ای که احساساتتان به شما در زندگی کمک می کند، توجه کنید.

می توانید تشخیص دهید که احساسات و افکارتان،شما را به کجا می برند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید زمانی که از تفکرات، کلمات، احساسات و رفتارتان آگاه باشید ، می توانید مسیر زندگیِ آینده ی خود را تغییر دهید.

چگونه این سوال با ساختن عادت های مثبت ارتباط دارد؟

خودآگاهی اولین مرحله ی ضروری برای کنترل زندگی، خلق کردن چیزی که می خواهید و تسلط یافتن بر آینده است. جاهایی که انتخاب می کنید تا انرژی ، احساسات و شخصیتتان را در آنجا متمرکز کنید و واکنش های شما ، آخر مسیر زندگی شما را نشان می دهد.

زمانی که خودآگاه هستید ، متوجه می شوید که افکار و احساساتتان شما را به کجا راهنمایی می کنند. و به شما اجازه می دهد تا کنترل امور را در دست داشته باشید و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.

این تغییر ممکن است ، تغییر احساساتتان ، رفتارتان، یا شخصیتتان باشد. تا رسیدن به این موقعیت، شما برای ایجاد تغییر در مسیر زندگیتان ، مشکلات زیادی خواهید داشت.




چگونه خودآگاهی را افزایش دهیم؟ 8 راه برای ایجاد خود آگاهی در خود

1. به خود، بی طرفانه نگاه کنید:این که خودتان را همانگونه که هستید ببینید ، کار خیلی سختی است ولی اگر حقیقتا سعی کنید ، تلاش برای شناخت خود واقعا قابل ستایش است. زمانی که بتوانید خود را بی طرفانه ببینید، یاد میگیرید خود را بپذیرید و راه های پیشرفت در آینده را پیدا کنید.

پس راحت ترین راه برای شروع چیست؟ سعی کنید فهم و ادراک کنونی خود را با نوشتن ادراک و احساساتتان بشناسید. شاید فکر کنید در این کار خوب هستید یا برای پیشرفت به آن احتیاج دارید. در مورد چیزهایی که به آن ها افتخار می کنید و یا چیز هایی که کسب کرده اید، فکر کنید. به کودکی و مواردی که مرور آن شما را خوشحال می کند بیاندیشید.

چه چیزهایی تغییر کرده اند و چه چیزهایی مثل سابق باقی مانده اند؟

دلیل تغییرات چه هستند؟

از دیگران بخواهید احساسشان را نسبت به شما بیان کنند و چیزی که می گویند را عمیقا بپذیرید. درآخر شما به یک برداشت جدید از خود و زندگیتان دست پیدا می کنید.





خود را همانگونه که هستید بپذیرید

2. یک دفتر وقایع روزانه داشته باشید:

شما می توانید هر چیزی داخل این دفتر بنویسید، حتی اگر به هدف های شما ربطی نداشته باشند. نوشتن اهداف بر روی کاغذ، ذهن شما را از این ایده ها رها می کند و فضایی برای ایده های جدید آزاد می کند.

هر شب زمانی را برای نوشتن افکار و احساساتتان ، موفقیت ها و ناکامی هایتان اختصاص دهید. این کار به شما کمک می کند در جهت پیشرفت و دستیابی به اهدافتان پیش بروید.

هم چنان که به خود می اندیشید، زمانی را به تفکر در مورد اینکه چگونه رهبری هستید و افرادی که برای شما کار میکنند شما را چگونه فردی می بینند، بگذرانید. به این فکر کنید که برای کمک به دیگران چه کرده اید و اینکه آیا می توانستید کار بیشتری انجام دهید.

چه ارزشهایی دارید و در حال حاضر مهم ترین چیز برای شما چیست؟ تمام این سوال های خودشناسی به شما کمک می کنند که ایده های بهتری در مورد خودتان و چیزهایی که در حال حاضر می خواهید به دست بیاورید.

3. نقشه ها، اهداف و ارجعیات خود را بنویسید:

اهداف خود را بر روی کاغذ بنویسید تا از حالت ایده به یک پروسه ی چند مرحله ای تبدیل شود. اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید، تا قابل تحمل تر به نظر برسند و بتوانید با آن ها دست و پنجه نرم کنید.

4. هر روز خود شناسی داشته باشید:

برای داشتن خودآگاهی ، باید خودشناسی انجام دهید. و این کار به گذراندن اوقاتی شاد در هروز ، نگاه صادقانه به خود از نظر یک انسان و رهبر، احتیاج دارد. این تمرین به پیشرفت شما کمک خواهد کرد.

در دنیای کاری طاقت فرسای ما، خودشناسی در صحبت راحت تر از عمل است. همیشه فشار برای انجام کمترین کار و کسب بیشترین نتیجه و جریان اطلاعات در تکنولوژی های قابل حمل ما، وجود دارد.

به دلیل این که خودشناسی کار سختی است با 15 دقیقه در روز شروع کنید. زمانی که از دفتر وقایع روزانه استفاده می کنید و افکارتان را می نویسید ، خودشناسی خیلی موثرتر است. همچنین بهتر است برای فکر کردن جای ساکتی را پیدا کنید.

5. مدیتیشن و سایر عادات وابسته به ذهن را تمرین کنید:

مدیتیشن تمرینی برای پیشرفت هشدارهای ذهنی شما است. بیشتر تمرین های مدیتیشن ولی نه همه ی آنها بر روی تنفس شما تمرکز میکنند. شما می توانید نظم و ترتیب بهتری را در طول یک تفکر منظم کسب کنید ؛ در طول مدیتیشن ، احتمالا فکر کردن در مورد یک سری از سوال ها را متوقف می کنید.

هدف شما چیست؟

چه کار مفیدی می کنید؟

چه چیزی باعث تاخیر در دستیابی به موفقیت می شود؟

چگونه می توانید راه خود را برای پیشرفت تغییر دهید؟

یکی از رایج ترین شیوه های مدیتیشن، که می توانید انجام دهید به این طریق است که یک وظیفه ی روزانه را تمرین می کنید که به شما حس آرامش درمانی می دهد، مانند شستن ظرف ها، بیرون رفتن برای پیاده روی و یا رفتن به مکان های مقدس.





انجام دادن کارهای آرامش دهنده

6. تست شخصیتی و هوش انجام دهید:

این تست ها را انجام دهید تا متوجه شوید چه ویژگی ها و خصایصی دارید. تعدادی از تست هایی که برای خودآگاهی انجام می شوند، تست مایرس بریجز و شاخص پیشگویانه هستند.

این تست جواب اشتباه و درست ندارد. برعکس، آن ها فرد پاسخ دهنده را وادار می کنند، به یک لیست از ویژگی ها و خصایص که خصوصیات آن ها را بیشتر از چیز های دیگر شرح می دهند، فکر کنند.

7. از یک دوست مورد اعتماد بخواهید که رفتار شما را شرح دهد:

چگونه می توانیم بفهمیم دیگران چگونه در مورد ما فکر می کنند؟ ما باید به نظرات دوستان و رفقای خود گوش دهیم و اجازه دهیم نقش یک آینه صادق را ایفا کنند.زمانی که به یک فرد با ذهن باز، صادق، منتقد، و بی طرف احتیاج دارید به دوستانتان بگویید.

اجازه دهید تا دوستانتان در این حین ، حس امنیت داشته باشند.مطمئن شوید که دوستانتان می دانند که آن ها این کار را برای کمک به شما انجام می دهند و نه آسیب رساندن به شما. و اگر در مورد موضوعی که دوستانتان بیان کرده اند به توضیح بیشتری نیاز دارید، خیلی راحت از آن ها بپرسید.

همچنین می توانید از دوستانتان بخواهید ، زمانی که کاری را انجام می دهید که میدانید میخواهید تغییرش دهید، به شما یادآوری کنند. برای مثال اگر شما به فرد برتر ، زمانی که در حال تعریف کردن داستانی هستند تمایل دارید ، داشتن یک دوست محتاط به شما کمک می کند متوجه شوید چه اتفاقی در حال جریان است و آن را متوقف کنید.



کمک گرفتن از افراد قابل اطمینان برای افزایش خود آگاهی

8. در محیط کار به دنبال واکنش ها باشید:

علاوه بر مشاوره با دوستان و فامیل، یک فرآیند رسمی تر را در محیط کار دنبال کنید، تا واکنشهای آن ها را نیز ببینید. اگر شرکت شما یک روش اصولی برای این کار فراهم نمی کند، سعی کنید تا خودتان آن را انجام دهید.

با توجه به اینکه مفید و درست انجام شده است، داشتن گزینه ی بازخورد رسمی، به ما این اجازه را می دهد تا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم.برای داشتن یک سیستم بازخورد رسمی موثر ، به یک پروسه منظم و مدیر فعال و موثر احتیاج دارید.

زمانی که فرآیند باز خورد تمام شده است، خیلی مهم است که نکات مهم آن را یادداشت کنید. تمام نقاط ضعف و قدرت جالبی که تا به حال از آن اطلاع نداشته اید را بنویسید. معمولا کمی زمان می برد تا به خودآگاهی برسید ؛ حتی ممکن است چندین سال نیز طول بکشد.

ساخت عادت های مهم که به شما کمک می کنند تا بیشتر خودآگاهی داشته باشید ،می تواند بر روی سایر زوایای زندگی شما مخصوصا روابط میان فردی و برون فردی نیز تاثیر داشته باشند .

9 views0 comments
bottom of page